domingo, 16 de marzo de 2014

Philippe Perrenoud, “Diez nuevas competencias para enseñar”




Amb aquesta entrada vull fer un anàlisi de les competències més importants i necessàries que ha de tenir un mestre a l´hora d´ensenyar. Per a la realització d´aquesta tasca havíem de llegir i analitzar la lectura de Philippe Perrenoud, “Diez nuevas competencias para enseñar” i relacionar-la amb l´entrada al blog que vàrem realitzar anteriorment sobre el nostre mestre ideal.
 
 

v  Quines de les competències assenyalades a la lectura té el teu mestre ideal?

-          Organitzar situacions d´aprenentatge

-          Implicar als alumnes en els seus aprenentatges

-          Treballar en equip

-          Informar e implicar a les famílies

-          Organitzar la pròpia formació contínua

-          Estudiar la relació pedagògica, la autoritat i la comunicació a l´aula.

-          Desenvolupar el sentit de la responsabilitat i la solidaritat.

-          Fomentar el desig d'aprendre i la curiositat.

-          Organitzar i oferir situacions d'aprenentatge estimulants

v  Quines no té i, després de la lectura, hi afegiries?


-          Gestionar la progressió dels aprenentatges: afrontar situacions, saber els objectius de l'ensenyança, establir vincles amb les teories, observar i avaluar els alumnes, saber prendre controls de progressió.

-          Participació en la gestió de l'escola: elaborar un projecte institucional, administrar els recursos del centre, coordinar una escola amb tots els components, organitzar i fer evolucionar la participació dels alumnes.

-          Utilitzar les noves tecnologies.

-          Fer front a situacions ajustades al nivell i a las possibilitats dels  alumnes. 

-          Establir vincles amb les teories que sostenen les activitats d´aprenentatge.

-          Establir controls periòdics de competencials i prendre decisions de progressió.

-          Fer front a la heterogeneïtat en el mateix grup-classe. 

-          Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió: prevenir la violència, lluitar contra els prejudicis i discriminacions sexuals, ètniques i socials, creació de regles, analitzar la relació pedagògica, autoritat i la comunicació, desenvolupar el sentit de responsabilitat, solidaritat i el sentiment de justícia.

-          Oferir activitats de formació opcionals, “a la carta”.

-          Participar en la gestió del centre.

v  Hi ha alguna competència que té el teu mestre ideal i que no surt a la lectura? Quina?

Jo crec que al text queden bastant clares totes les competències que hauria de tenir un mestre, de fet jo havia posat moltíssimes menys.

Si hagués de tornar a realitzar la tasca del meu mestre ideal un cop llegit aquesta lectura reflexionaria molt més profundament i n´hi afegiria, ja que jo ho havia fet més general i no m´he parat a pensar en  aspectes concrets.

Jo afegiria en aquest cas i tenint en compte el que jo vaig fer: un mestre ha de ser una persona comunicativa, amb capacitat d´escolta, flexible i creativa, empàtica, organitzada, amb capacitat de improvisar i flexible, treballadora, participativa, amable i propera. A més, m´agradaria donar importància a que per a mi és molt important que un mestre sigui una persona motivada per tal de poder transmetre motivació per allò que es fa als seus alumnes.

v  I del decàleg fet a classe en grup, què modificaries?

Jo personalment del decàleg pactat a classe no canviaria res. Crec que

cada un dels aspectes que vàrem posar són essencials per a poder ser un mestre competent. No obstant, si hagués d´afegir-li alguna competència en relació a la lectura pot ser mencionaria també la incorporació i  l´ús adequat de les TIC a l´aula infantil per tal de treure partit a les noves tecnologies.

v  Defineix a un mestre competent.

 

Un mestre competent és aquell que posseeix les habilitats, coneixements i destreses suficients així com la capacitat d’ aplicar-les en diferents contextos.

v  Escriu cinc coses que vols/pots millorar com a futur mestre.


-          M’agradaria aprendre a mirar-me a mi mateixa per tal de veure allò que es podria millorar i portar-ho a terme de forma millorada.

-          Realitzar la meva feina sempre amb motivació per tal de reflectir als meus alumnes aquesta motivació. D’aquesta manera ajudaré d´alguna manera a crear alumnes curiosos i amb interès per descobrir sobre tot allò que els envolta.

 
-          Per a mi l´afectivitat és una característica fonamental que ha de mostrar qualsevol mestre. Tenir actituds d’ afectivitat diàriament amb els alumnes facilitarà l’experiència d’aprendre.

-          Voldria ser capaç de veure totes i cadascuna de les necessitats que presenten els infants per tal de respectar-les i oferir així les estratègies adequades.

-          Vull millorar com a mestra i per això, vull continuar amb la meva formació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario